تجهیزات بخش گوش ، حلق ، بینی

تجهیزات این بخش در دسته بندی های موجود اعم از معاینه و درمان را می توان در اقلام زیر نام برد

چراغ قوه پزشکی

از چراغ های پزشکی برای معاینات و عملیات پزشکی استفاده میشود؛ به خصوص در متمرکز کردن نور بر روی ناحیه مورد نظر در معاینات پز شکی و تجزیه و تحلیل دقیق بافت ها مورد ا ستفاده قرار میگیرند . چراغ قوه پز شکی نوعی ابزار کمکی در معاینه میباشد که در این ابزار کیفیت نور از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در صورت نبود نور مناسب، وجود عفونت یا تغییر رنگ در گوش قابل مشاهده نمیباشد .

اتوسکوپ

با کمک سیستم بزرگنمایی و نورپردازی خا صی که اتو سکوپ ( گوش بین) دارد ، میتوان گوش خارجی و میانی را مورد معاینه قرار داد . این وسیله به منظور معاینه و تشخیص بیماری هایی که در ارتباط با گوش و شنوایی هستند به کار برده می شود و به پزشک کمک می کند تا بتواند تشخیص درستی از بیماری فرد داشته باشد . اغلب اتوسکوپ ها شامل یک بدنه فلزی و یک سر می باشند . سر دستگاه حاوی یک چراغ برای تولید نوری سرد و یک عدسی با قدرت بزرگنمایی کم است . قسمتی از اتوسکوپ دارای ناحیه ای به منظور اتصال یک اسپکلوم( قطعه ای کوچک و قابل تعویض ) برای ورود به داخل مجرای گوش می باشد . اتوسکوپ ها میتوانند بدون نیاز به گذاشتن اسپکلوم ، جداگانه برای معاینه بینی نیز مورد استفاده قرار گیرند .

لارنگوسکوپ

لارنگوسکوپ یا همان آندوسکوپی حنجره ، برای معاینه حلق و حنجره و همین طور تسهیل لوله گذاری در طول بیهوشی و احیای قلبی – ریوی و یا در جراحی ها استفاده می شود . لارنگوسکوپ شکل داس مانندی دارد و از یک دسته شامل باتری ها و یک تیغه که دارای لامپ نور است ، تشکیل شده است .

آبسلانگ

آبسلانگ، چوب های یکبار مصرف مخصوص معاینه میباشند که به منظور نگهداری زبان در حین معاینه حلق و سرعت بخشیدن به روندمعاینه مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله مهمترین ویژگی های آبسلانگ عدم ایجاد آلرژی در بیمار میباشد . معمولا طول آبسلانگ حدود10 سانتی متر و عرض آن 2 سانتی متر است .

گیره آبسلانگ

نوعی فناوری جدید در حوزه معاینه حلق “گیره آبسلانگ” نام دارد. این گیره به و سیله نور هالوژن ، امکان حرکت آ سان و تمرکز نور سفید بر یک نقطه خاص را فراهم آورده است. به وسیله این دستگاه کوچک که از یک عدد باتری تغذیه می کند، نیازی به تماس مستقیم دست با آبسلانگ از بین می رود و از طریق یک دکمه کنترل کننده، می توان به راحتی نور را قطع و  وصل نمود. برای افزایا مقاومت دستگاه در برابر ضربه، جنس بدنه از فلز و پلاستیک های مستحکم گرفته شده و امکان تعویض باتری نیز برای گیره مهیا شده است.

هولدر آبسلانگ

هولدر آبسلانگ نوع دیگری از تجهیزات معاینه گوش، حلق و بینی میباشد. این دستگاه با استفاده از نور سرد فایبر اپتیک، کیفیت بیشتری نسبت به لامپهای معمولی دارد. این وسیله به دلیل کیفیت بالایی که دارد، احتمال بروز خطا در تشخیص را به حداقل میرساند .

دستگاه شست و شوی گوش

ساز و کار این مح صول به گونه ای ا ست که با مکیدن آب و جاری کردن آن در گوش بدون ف شار و درد، مواد زائد، آلودگی و عفونت های درونی را خارج می کند. از جمله مزایای خاص دستگاه شست و شوی گوش عبارت ا ست از: قابلیت کنترل فشار آب، قابل تنظیم نمودن دمای آب، مجهز به چراغ کنترل و … . قسمت سر دستگاه )پروب( به صورت یکبار مصرف طراحی شده و کاملا استریل می باشد. در واقو نقش اصلی این قسمت جلوگیری از انتقال بیماری و بروز آلرژی های گوناگون در افراد است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment