آشنایی با سی تی اسکن

آموزشی , تخصصی

31 دسامبر 2021 191 بازدید

آشنایی با سی تی اسکن

معرفی دستگاه های تصویر برداری پزشکی

یکی از بهترین و معتبرترین راه ها برای تشخیص بیماری های سرطانی ، شکستگی ، پارگی در اندام ها ، بیماری های مفصلی و مغزی و ….. استفاده از ابزارهای مختلف تصویربرداری پزشکی می باشد . فناوری هایی که در دستگاه های تصویر برداری پزشکی استفاده شده است شامل : رادیوگرافی اشعه ایکس ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ، توموگرافی کامپیوتری (CT) ، تکنیک تصویربرداری کاربردی پزشکی هسته ای مانند توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و توموگرافی کامپیوتری تک فوتون (SPECT) ، سونوگرافی یا اولتراسوند ، آندوسکوپی ،ترموگرافی ، تصویربرداری لمسی و الاستوگرافی می شود .

آشنایی با CT-SCAN

عبارت CT یا CAT اسکن به عنوان توموگرافی کامپیوتری یا برش نگاری کامپیوتری نامیده می شود . از سی تی اسکن یا همون مقطع نگاری رایانه ای در زمینه علوم تشخیصی و حوزه های مختلف تحقیقاتی و درمانی استفاده می شود. اسکنر سی تی به شکل یک ماشین گرد است که از تکنولوژی اشعه X برای گرفتن تصاویر مقطعی و لایه لایه ) slice ( از بدن فرد بیمار استفاده میکند . مزیت این نوع تصویربرداری در این است که می تواند داخل مغز یا سایر قسمت های بدن و ناحیه داخلی اعضایی که در رادیولوژی معمولی دیده نمی شود را ببیند . دستگاه سی تی ، یک ماشین بزرگ و مربع شکل با یک تونل در مرکز می باشد . اسکنر سی تی یک تیوب اشعه ایکس است که درون یک محفظه حلقوی شکل به نام گنتری (Gantry) قرار گرفته که در اطراف بدن بیمار حرکت میکند و تصاویری از بدن بیمار گرفته می شود . در کنار گنتری یک تخت وجود دارد که بیمار روی آن دراز کشیده و میتواند به بالا ، پایین و داخل و خارج از مرکز تونل حرکت کند .

چگونگی تصویربرداری در CT-SCAN

در هنگام تصویربرداری ، یک دسته از پرتوهای اشعه ایکس به دور بیمار شروع به چرخش می کنند . این اشعه ها پس از این که از بدن بیمار عبور کردند ،در طرف دیگر توسط آشکارساز ها اندازه گیری می شوند . مجموعه دستگاه تولید اشعه و آشکارسازها به صورت یک دستگاه و به شکل چرخشی در اطراف بیمار حرکت می کنند تا تصویر کامپیوتری به صورت برش عرضی تولید شود . در نهایت تمامی این اندازه گیری ها در قالب یک عکس در کامپیوتر ترکیب می شود .

مزایای سی تی اسکن

جزییات بیشتر از بافت هایی مانند ریه ها ، رگ های خونی ، استخوان ها و بافت نرم نسبت به روش های دیگر سی تی بدون درد ، تهاجمی ، سریع و دقیق است . یک راهنمای فوق العاده برای رادیوتراپی ، بیوپسی و دیگر روش های تهاجمی است . سی تی ، نرمال و یا غیر نرمال بودن ساختار های بدن را تشخیص و نیاز به جراحی و روش های تهاجمی را کاهش می دهد .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment