تجهیزات پزشکی عمومی

آموزشی , تخصصی

31 دسامبر 2021 242 بازدید

تجهیزات پزشکی عمومی

تجهیزات پزشکی عمومی از جمله تجهیزاتی می باشند که به طور متداول در مراحل ابتدایی و آغازین فرآیند های معاینه و درمان بیماران در مراکز درمانی و یا مطب های پزشکان مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه با تعدادی از این تجهیزات آشنا خواهیم شد.

فشارسنج

فشارسنج خون دستگاهی است که در پزشکی برای اندازه گیری فشارخون افراد استفاده می شود. از بازوبند فشارسنج نیز میتوان برای جلوگیری از خونریزی سرخرگی دست یا پا به جای شریان بند استفاده کرد.
انواع: ۱ .جیوه ای ۲ .عقربه ای ۳ . دیجیگال

استتوسکوپ

وسیله ای است که میتواند صداهای داخلی و ضعیف قسمت های  مختلف بدن را با آن تقویت کرد بدون آنکه لازم باشد سر خود را روی شکم یا سینه بیمار بذاریم. گوشی پزشکی سه قسمت اصلی دارد.
دیافراگم ، لوله هدایت صدا ، گوشی ها

ترمومتر

ترمومتر های پزشکی به منظور اندازه گیری دمای بدن انسان مورد استفاده قرار میگیرند.
انواع آن : جیوه ای ، نواری ، تمپانیک ، رکتال ، غیرتماسی

گلوکومتر

یک ابزار پزشکی است که برای تعیین تخمینی غلظ گلوکز  در خون به کار میرود. این ابزار یکی ا ز اجزاء اصلی مانیتورنیگ قند در خانه برای بیماران دیابتی یا هیپوگلیسمی است . یک قطره کوچک از خون که توسط سوزن ن به پوست با یک سوز لنست به دست آمده روی یک صفحه یکبار مصرف آزمایش قرار میگیرد که توسط دستگاه استفاده و قند خون محاسبه می شود.

اکسیژن ساز همراه بیمار

دستگاه اکسیژن ساز وسیله ای برقی است که توست آن اکسیژن مورد احتیاج بیماران فراهم می شتود. هوایی که ما آن را تنفس میکنیم، ا ز ۷۸ % نیتروژن و ۲۱ % اکسیژن تشکیل شده است . این دستگاه با کمپرس نمودن هوای داخل اتاق، نیتروژن هوا را برطرف میکند و به تولید اکسیژن بالای ۹۵ % میپردازد.

کپسول اکسیژن

کپسول های اکسیژن طبی را می توانید در ظرفیتهای مختلف تهیه نمایید مانند: کپسول های بزرگ اکسیژن 40 لیتری تا کپسول های کوچک 1 لیتری. کپسول اکسیژن طبی انواع مختلفی دارد اما معمول ترین ظرفیتی که در بیمارستان ها استفاده می شود 40 لیتری یا 50 لیتری می باشد .

فلومتر اکسیژن

فلومتر اکسیژن یا به اختصا ر فلومتر قستمی از یک وسیله دیگر است که وظیفه تنظیم جریان گاز اکسیژن و مرطوب ساختن آن برای بیمار را دارد. اگر فلومتر با فشار شکن و گیج همراه باشد به این مجموعه مانومتر گفته می شود.

 

ترالی اورژانس

ترالی اورژانس یک واحد منحرک  برای احیای قلبی ریوی است که با تمام داروهای حیاتی و ملزومات مورد نیاز تیم اورژانس در زمان احیا از قبل تجهیز و طراحی شده است . این واحد متحرک در محل های استراتژیک بیمارستان یا اورژانس قرا ر گرفته و قادر است در زمان توقف عمل قلب و ریه و مواردخطیر دیگر به سهولت بر بالین بیما ر آورده شده و توسط تیم اورژانس مورداستفاده قرا ر گیرد.

ویلچر

ویلچر یا صندلی چرخ دار  وسیله ای است که برای جابجایی افراد یا بیماران توانیاب، استفاده می شود.این وسیله دارای چها ر چرخ بوده که دو چرخ عقبی معمولا بزرگتر می باشند.

شرکت های داخلی تولید کننده تجهیزات عمومی

تجهیزات پزشکی تک مشهد
نبض حیات

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment