دوره‌های آموزشی مهندسی پزشکی

دوره‌های آموزشی

چندسالی میشود که فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی پزشکی برای کمک به هم‌رشته‌ای های خود، دوره‌های آموزشی مختلفی را برگزار میکنند و در این دوره‌ها تجربیات خودرا با دانشجو‌یان و متقاضیان کار در این حیطه به اشتراک میگذارند . دانشجو‌یان جدا از محیط آکادمیک و تئوری محور در دانشگاه، میتوانند در این موسسات کسب مهارت کنند. برای دنبال کردن علایق خود در این حیطه میتوانید از متخصصینی که قبلا مسیر‌های مشابه را طی کرده اند کمک بگیرید تا مسیر هموارتری را تجربه کنید. موسسات مختلف دوره‌های متفاوتی را برگزار میکنند و دوره‌های مختلفی در این حوزه تعریف شده است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم

 دوره‌های ورود به بازار کار،

در دوره‌های ورود به بازار کار، انواع حوزه‌های کاری در مهندسی پزشکی معرفی شده و به متقاضی برای پیدا کردن حیطه مورد علاقه اش کمک کرده  و نحوه ورود به بازار کار را به آن نشان میدهند.

دوره نگارش تکنیکال فایل،

تکنیکال فایل مدرکی است که به منظور تمدید و اخذ پروانه ساخت، اخذ گواهینامه CE یا استاندارد ISO 13485 در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی با توجه به الزامات قانونی محصول یا خدمات تهیه می شود. نوشتن تكنيكال فايل يكي از ضروري ترين اصول در توليد و يا واردات تجهيزات پزشكي به حساب مي آيد. فردي كه توانايي نوشتن اين مدرك را داشته باشد ميتواتد براحتي به تهيه تكنيكال فايل كليه وسايل و تجهيزات پزشكي مبادرت كند و همچین به آن به عنوان یک منبع درآمدي ارزشمندي نگاه کند.

دوره کنترل کیفی و کالیبراسیون

 در این دوره به آموزش کنترل کیفی و کاربری تجهیزات مختلف پرداخته میشود. بسته به آموزشگاه، نوع دستگاه‌های مورد بررسی و سرفصل این آموزش‌ها متغیر است.

 آشنایی مقدماتی و پیشرفته با تجهیزات بیمارستانی،

در این دوره که معمولا در محیط بیمارستان برگزار میشود، دانشجو را با بخش‌های مختلف بیمارستان آشنا کرده و برای واحد‌هایی مثل واحد اکسیژن ساز و واحد بستری تور داخل بیمارستانی برگزار میکنند. تجهیزات بخش‌های مختلف مانند بخش رادیولوژی را در محیط بیمارستان بررسی میکنند. تجهیزات عمومی بیمارستان نیز بررسی و آموزش داده میشوند.

 

 دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی / دندان پزشکی،

با گذراندن دوره‌های تخصصی و کاربردی مهندسی پزشکی مهارت فرد برای بازار کار بیشتر میشود. دوره آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی در شاخه‌های پردرآمد است. آموزش نصب و راه اندازی و تعویض قطعات معیوب لوازم پزشکی از موارد اصلی و مهم می‌باشد. علاوه بر آن تعمیر برد تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و اتاق عمل از بهترین شاخه در بازار کار است.

دوره طراحی بیولوژیک،

در این دوره‌ها طراحی پروتز‌ها و شبیه سازی بافت‌ها آموزش داده میشود و در آن تحلیل رفتار بافت در ارتباط با پروتز بررسی میشود. همانطور که مي‌دانيم پروتزها جايگزين هندسه يا عملکرد يک عضو يا يک بخش از بدن هستند و فرآيند طراحي و توليد متفاوتي دارند. ولي به دليل ايمپلنت شدن آن‌ها داخل بدن بايد از جنس مواد زيست‌سازگار باشند. همچنين براي هندسه آن‌ها نيز در نظر گرفتن تشابه شکل پروتز با بافت اوليه بسيار حائز اهميت است. از اين رو امروزه تلاش براي طراحي پروتز‌ها و توليد به روشي است که حين جاگذاري داخل بدن بهترين عملکرد را با کم‌ترين ميزان آسيب داشته باشند. امروزه دنيا به سمت طراحي بافت‌هاي کاملاً منطبق از نظر هندسه و توليد آن‌ها از سلول‌هاي خود فرد توسط پرینترهای زیستی 3 بعدی در حرکت است. این دوره‌ها تنوع زیادی دارند که بسته به علاقه و ترجیح هر فرد، میتواند برای کسب مهارت و ارتقای دانسته‌هایش در این دوره‌ها شرکت کند. موسسات متفاوتی این دوره‌ها را ارائه میدهند که بررسی سرفصل مطالب هر دوره و خواندن نظرات شرکت کنندگان دوره‌های قبلی میتواند به انتخاب موسسه برای گذران آموزش کمک کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment