واحد مهندسی پزشکی در بیمارستان

همانطور که صحت عملکرد تجهیزات پزشکی  بر روند درمان و سلامتی تاثیر مثبتی دارد ، مختل شدن و یا درست کار نکردن آنها نیز گاها میتواند تاثیر جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. وظیفه اصلی واحد مهندسی پزشکی در بیمارستان، مدیریت کلیه امور مرتبط با تجهیزات و وسایل پزشکی می باشد تا ایمنی لازم برای بیماران و پرسنل را تامین کند و بهره‌وری بهينه اين تجهيزات را افزایش دهد تا کارايی و اثر بخشی دستگاه‌‌ها بهتر شده و رضايت مندی بيماران افزایش یابد.

هدف واحد مهندسی پزشکی در بیمارستان

  • استفاده موثر از تجهیزات و وسایل پزشکی و بهره‌گیری از تمام قابلیت‌های دستگا‌ه‌ها
  • افزایش عمر مفید تجهیزات، تضمین صحت و دقت عملکرد آنها و جلوگیری از خرابی‌های زود هنگام
  • کاهش هزینه‌‌های نگهداری، تعمیر و زمان از کار افتادگی دستگاه‌ها
  • تامین ایمنی لازم برای پرسنل و بیماران مرتبط با تجهیزات پزشکی
  • هدایت بیمارستان به استفاده از تکنیک‌ها ، تجهیزات و وسایل نوین متناسب با نیاز‌های واقعی مرکز

 شرح وظایف واحد تجهیزات پزشکی

  1. آموزش پرسنل در خصوص نحوه‌ی كاربری تجهيزات
  2. تامین ایمنی بیماران و پرسنل

این واحد به صورت دوره ای و برنامه ریزی شده از تجهیزات بازدید میکند تا از صحت عملکرد و ایمنی دستگاه ها برای کاربران اطمینان حاصل کند.

  1. نظارت بر تعمیرات دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی

بر اساس میزان خرابی و نوع دستگاه، تعمیرات یا توسط تکنسین های حاضر در واحد انجام میشود  و یا  تعمیر را به شرکت مربوط ارجاع میدهند.

  1. مدیریت چرخه خرید، نصب و راه اندازی
  • نظارت بر خرید تجهیزات پزشکی، سرمایه ای و مصرفی و نظارت برتحویل، نصب و راه اندازی دستگاه‌ها.
  • نظارت بر بهره برداری مناسب از تجهیزات پزشکی به ویژه در خصوص اقلام که دارای تاریخ انقضاء هستند و کنترل شرایط نگهداری اقلام خاص که نیازبه شرایط ویژه دارند.
  • ارزیابی و نظارت بر قرارداد و خدمات پس از فروش شرکتهای تجهیزات پزشکی هم از وظایف این بخش است.
  1. اقتصادسنجی تجهیزات پزشکی

اقتصاد سنجی یعنی مدیریت هزینه‌های تجهیزات پزشکی و رعایت اصول ایمنی به صورت همزمان.یعنی با توجه به نیاز بیمارستان و در نظر گرفتن بودجه موجود، بهترین دستگاه انتخاب شود.

  1. نظارت بر اجرای استانداردهای فضاهای درمانی در خصوص تجهیزات پزشکی

تشخیص و اجرای استانداردهای مربوط به  فضاهای درمانی. مثلا محل قرارگرفتن تجهیزات و وسایل ، نحوه ارتباط بخش ها و حوزه‌‌های مختلف به یکدیگر و نحوه دسترسی به تجهیزاتی که استفاده از آنها میان چند بخش مشترک است مشخص شود.

  1. تهیه شناسنامه تجهیزات پزشکی و ثبت در سامانه مدیریت تجهیزات پزشکی طبق فرمت ارائه شده از طرف اداره تجهیزات پزشکی و بروزرسانی شناسنامه‌‌ها
  2. بازدید دوره‌ای از دستگاه‌‌های موجود در بیمارستان (نگهداری پیشگیرانه)

نگهداری پیشگیرانه (Preventive Maintenance) یا به اختصار PM به مجموعه عملیات و بازرسی‌‌هایی گفته می شود که به صورت دوره ای و برای جلوگیری از خرابی ناگهانی دستگاه ها انجام میشود  و در نهایت منجر به  افزایش عمر مفید دستگاه میگردد.

  1. کارشناسی مشاور خرید تجهیزات و وسایل پزشکی

فرآیند خرید تجهیزات پزشکی بدین صورت است که بعد از اعلام نیاز کالا ، واحد تجهیزات پزشکی با نیاز سنجی، آنها  را اولویت بندی می کند.بعد از انتخاب اولویت ها، کالاهای عرضه شده در بازار بر اساس شاخصه‎های مختلفی از جمله میزان کارایی، کیفیت، ساخت و خدمات پس از فروش مورد نیاز و نیز هزینه خرید مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گیرند که به مجموعه این فرآیندها، کارشناسی خرید گفته میشود. بعد از خرید دستگاه و نظارت بر تحویل و نصب و راه اندازی آن به مرحله کاربری میرسیم  ، که در آن کالا برای استفاده آماده بوده و کاربری از کالا آغاز می‎شود.

  1. نظارت بر نحوه اسقاط تجهیزات پزشکی

تجهیزاتی که قابل تعمیر نیستند وارد مرحله اسقاط میشوند که تمامی مراحل اسقاط و درخواست جایگزین دستگاه به معاونت غذا و دارو توسط واحد تجهیزات پزشکی انجام میشود.

  1. مستند سازی و نگهداری اطلاعات

مستند سازی و نگهداری اطلاعات ، جهت حفظ سوابق و طبقه بندی آنها برای دسترسی سریع و به موقع به این اطلاعات، اهمیت زیادی داشته و می بایست به بهترین وجه صورت پذیرد.

  1. ارتباط مستمر با اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه به صورت مستقیم و همچنین اخذ اخرین بخش نامه ،ابلاغیه ها و اخبار حوزه تجهیزات پزشکی ازسایت اداره کل تجهیزات پزشکی (WWW.IMED.IR)و اجرای آنها.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment