ارتباط مهندسی پزشکی با سایر رشته های حوزه سلامت

به منظور بررسی ارتباط یک مهندس پزشک و به طور کل رشته مهندسی پزشکی با سایر رشته های حوزه سلامت باید آگاهی کافی در مورد فیلدهایی از دنیا ی کاری یک مهندس پزشک که تعامل بیشتری با مراکز درمانی و بیمارستان ها دارد را کسب نمود.
هدف از وجود رشته هایی همچون پزشکی و سایر رشته های پیراپزشکی حضوری موثر در بیمارستان ها و مراکز درمانی به منظور بهبود وضعیت جسمانی و حفظ جان و سلامت بیماران میباشد . با درک این موضوع بی شک جای خالی رشته مهندسی پزشکی و فردی به نام مهندس پزشک را به عنوان تکمیل کننده چرخه سلامت و درمان احساس خواهید کرد .با پیشرفت های علوم نوین پزشکی به منزله تکمیل تمامی فرآیند هایی از قبیل تشخیص،درمان و حفظ سلامت نیازمندبهره مندی از ابزارآلات و تجهیزات تخصصی پزشکی خواهیم بود.

حال سوال اینجاست : چرا حضور مهندس پزشکی را در کنار این موارد نیاز داریم ؟

گاها با نگاهی تک بعدی و غیر منطقی رو به هستیم که پزشکان و تمامی پرسنل مراکز درمانی از جمله پرستاران کاربری تجهیزات پزشکی را به منظور انجام رسالت خود آموخته اند پس چه نیازی به مهندس پزشکی داریم؟در جواب این سوال باید گفت علم مهندسی پزشکی تنها در یک بعد پرورش نیافته بلکه جوانب تخصصی در دنیای سلامت دارد که بدون وجود فردی متخصص به نام مهندس پزشکی بهره وری درست و حداکثری از آنها میسر نخواهد بود.

به منظور درک بهتر این ارتباط مستلزم به شناخت وظایف یک مهندس پزشک در مراکز درمانی هستیم:

• نظارت بر صحت عملکرد تجهیزات پزشکی که با جان افراد در ارتباط هستند
• پیشبرد کنترل کیفی های دوره ای به منظور حفظ سلامت افراد و کاربران تجهیزات پزشکی
• آموزش های صحیح از کاربری تجهیزات به پزشکان و پرستارا ن
• تهیه آگاهانه و سنجیده تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی
• بررسی مشکلات موجود و مدیریت در رفع آنها در حوزه های مختلف که در ارتباط با تجهیزات پزشکی هستند
و…
با درک کامل و درست از این زمینه ها میتوان دریافت ارتباط رشته مهندسی پزشکی با سایر رشته های حوزه سلامت و لزوم وجود آن در تمامی سیکل های درمانی امری انکار ناپذیر است. در حوزه ای که حساس ترین فعالیت ها در ارتباط با جان و سلامت انسانها صورت میگیرد نیازمند حضور افرادی متخصص در جز به جز فعالیت ها هستیم همین امر صحه ای بر ارتباط مهم این رشته با حوزه سلامت و سایر رشته های موجود در آن میباشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment