عناوین شغلی یک مهندس پزشک

از آنجایی که در علم مهندسی پزشکی، به دنبال مهندسی کردن مشکلات در حیطه پزشکی برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیما ریها هستیم عنوانهای شغلی متفاوتی هم برای یک مهندس پزشک وجود دارد و هر فردی با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود در دنیای بزرگ مهندسی پزشکی میتواند شغل مناسب خود را پیدا کند.

حیطه های کاری یک مهندس پزشک:

1. طراحی و ساخت

طراحی و ساخت دستگاه های آزمایشگاهی و الکترونیکی و تجهیزات مربوط به آنها .
طراحی و ساخت بخشهای مکانیکی و برقی سیستمهای تصویرگر پزشکی .
طراحی و ساخت سیستمهای اندازه گیری پزشکی و بیمارستانی .
طر احی و ساخت قطعات و اندام مصنوعی بدن و موادی که در طول تشخیص، درمان و معالجات بیماریها به کار میرود .

2. تعمیر و نگهداری و بهینه سازی

از دیگر زمینه های کاری مهندسی پزشکی می توان به تعمیر، نصب، راه اندازی، نگهداری وسایل و کالیبراسیون مورد نیاز اشاره کرد. واضح است که این نیروی مجرب باید دارای اطلاعات کافی در مورد قطعات و جزییات کار آن وسایل یا دستگاه باشد .

3. خرید و فروش تجهیزات پزشکی

صنعت خرید و فروش تجهیزات پزشکی از سودآورترین صنعتهای دنیاست که با توجه به ارتباط این دستگا هها با بدن انسان از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است و در این صنعت همواره نیاز به مهندسین پزشکی متخصصی که به فنون فروش و نحوه عملکرد دستگا هها تسلط داشته باشند، حس میشود .

4. Specialist application یا نماینده علمی

یک نمایند عملی مسئولیت نصب و راه اندا زی و پشتیبانی تجهیز پزشکی را به عهده دارد و نحوه کار با دستگاه را به پزشک یا اپراتور دستگاه آموزش میدهد و به صورت دوره ای پشتیبانی دستگاه را انجام میدهد. به عبارت دیگه یک نماینده علمی، متخصصی در حیطه آن دستگاه است.

5 . کنترل کیفی و کالیبراسیون

برای کالیبره کردن و کنترل کیفی دستگاه های پزشکی در بیمارستانها یا کلینیکها و یا درمانگا ه ها از مهندسین پزشک متخصص در حیطه آن دستگاه خاص استفاده میشود تا به صورت دوره ای دستگاه بررسی شود و عملکرد آن به مشکل نخورد .

6 . مسئول واحد تحقیق و توسعه

این تحقیقات در بخش R&D شرکت ها و بر ای بهینه سازی طراحی یک محصول و یا استفاده از مواد مناسب تر در توسعه محصولات موجود یا ساخت محصولات جدید استفاده میشود تا در نهایت محصول و نتیجه بهتری حاصل شود .

7 . فعالیت آکادمیک

فعالیت در این حیطه کاری کمک رسان صنعت است و باعث به روز شدن علم میگردد. محققین و اعضای علمی دانشگاهها در این حوزه فعالیت میکنند تا با تحقیقاتی که روی تئوریهای موجود انجام میدهند، صحت ایده ها و نظریه های مربوط را بررسی کنند .

8 . کارشناس تجهیزات بیمارستانی

کارشناس تجهیزات بیمارستانی مسئولیت مهم و حیاتی در بیمارستان را ا یفا میکند که به طور کلی این وظایف شامل تامین و نیاز سنجی تجهیزات مصرفی قبل از اتمام ، نگهداشت تجهیزات و نظارت بر تعمیر و کالیبراسیون و اسقاط دستگا ه ها و یا ارتباط با نمایند ه ها و شرکت ها برای خدمات پس از فروش ، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از تجهیزات و… میگردد .

9 . ناظرفنی شرکتهای تولید کننده، وارد کننده / توزیع کننده

یک ناظر فنی مسئولیت نظارت بر تمامی مراحل تولید ، واردات و توزیع یک تجهیز پزشکی را برعهده دارد تا تمامی مراحل ساخت ، واردات یاتوزیع یک محصول مطابق با قوانین و آئین نامه های اداره کل تجهیزات پزشکی باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment